Verdieping per sprookjeFoto'sOver de auteur
RecensiesSpelzeil Workshop en lezingen
Algemene verdiepingBijlagenBestellen

Recensies

NBD Biblion:

Dit boek bevat vijftien bekende sprookjes om voor te lezen aan 4- tot 8-jarigen. Het betreft o.a. De bijenkoningin, Assepoester en Sjaak en de bonenstaak. Na elk sprookje staan o.a. aanknopingspunten voor een gesprekje en een aantal duidelijk beschreven educatieve activiteiten, met informatie over ‘waar, hoelang, nodig en organisatie’. Symbolen geven de vaardigheden aan die gebruikt worden bij het (buiten) bezig zijn, zoals (samen)spelen, bewegen, onderzoeken, tuinieren, koken en knutselen. De auteur vindt het belangrijk dat de internetgeneratie een natuurbewustzijn ontwikkelt. Haar ideeën hierover staan voorin het boek. Ze haalt daarbij pedagogen en onderzoekers aan, de gebruikte literatuur vind je echter op een website. De uitgave ziet er niet echt aantrekkelijk uit: een uitgebreide tekst met af en toe een kleine zwart-wittekening met oranje. Dit is ook de steunkleur voor de gehele vormgeving. Wel worden originele ideeën gegeven om kinderen op een speelse wijze met de natuur kennis te laten maken. Het is jammer dat niet elke activiteit geschikt is voor een groot aantal kinderen (bv. in het basisonderwijs en buitenschoolse opvang) door de moeilijkheidsgraad, het benodigde materiaal of de specifieke plek. Onder begeleiding te gebruiken met kinderen van ca. 4 t/m 7 jaar.

bol.com (door nerbeis):

Perfect
Een boek dat we op de BSO gebruiken voor leuke activiteiten. Bovendien is het een boek dat de kinderen in de BSO leeftijd (4-12) waarderen. De activiteiten zijn uitdagend en leerzaam.

bol.com (door HannekeKrijnen):

Praktisch
In het sprookjesbos is een praktisch, toegankelijk en sprookjesachtig boek om jonge kinderen (en diens begeleiders) uit te nodigen om meer in en met de natuur bezig te zijn. Behalve dat kinderen zich meer bewust worden van de natuur, stimuleert het de creatieve, sociale en emotionele ontwikkeling. Zelf ben ik werkzaam als pedagogisch coach op een intergraal kindcentrum en heb ik dit boek gebruikt als leidraad voor een workshopreeks. Iedere week las ik één van de sprookjes voor (aan kinderen van 4 t/m 7 jaar), waarnaar we het met de hele groep nabespraken. Uiteraard gaan de sprookjes over natuur, maar daarnaast heeft het vaak nog een diepere filosofische laag, zoals: hoe is het om je buitengesloten te voelen? Na het filosoferen gingen we lekker aan de slag! Bijv. door te schilderen met bloemen (die we deels zelf in de berm gezocht hadden), te tekenen/schrijven met veren of te knutselen met schelpen en andere natuurmaterialen. Doordat de aandacht van de kinderen getrokken was door het sprookje, gingen de kinderen ook écht helemaal op in het maken van hun creaties. Extra fijn aan dit boek is dat er veel laagdrempelige activiteiten in zitten die je prima in – of rondom – de klas uit kunt voeren. Geen tijd is dus geen excuus 😉 Ik ben fan!

bol.com (door Lienwee):

Originele en leerzame manier om natuur en creativiteit te combineren
Al is In het Sprookjesbos misschien vooral bedoeld voor leerkrachten en begeleiders, met dit boek word je ook als ouders of grootouders geïnspireerd! Suzanne draagt aan de hand van sprookjes hele leuke ideeën aan waarmee je samen met je kinderen of kleinkinderen aan de slag kunt gaan. Eerst gezellig samen het sprookje lezen of voorlezen, daarna kun je lekker naar buiten gaan om in de natuur allerlei dingen te gaan zoeken of te ontdekken. Ook staan er veel knutselideeën in, voor kleine maar ook voor grotere kinderen. Echt een aanrader!

bol.com (door Boduic):

Erg leuk boek om kinderen vertrouwd te maken met natuur
Gôh wat heeft Suzanne Wardenaar een leuke manier gevonden om leerlingen in de onderbouw vertrouwd te maken met natuur. Via de bekende sprookjes – welk kind kent die niet – doet de natuur intrede in de belevingswereld van de kinderen. Spelenderwijs raken kinderen vertrouwd met bijvoorbeeld bijen, mieren en andere vliegende insecten (de Bijenkoningin), herkomst van wol (Doornroosje) en kruiden (Hans en Grietje). Saskia Masselink maakte de leuke tekeningen bij de sprookjes. De website bij het boek is erg handig voor wie achtergronden en verbreding zoekt. Ook vind je er o.a. tips over voorlezen en een sprookjesbos-diploma. Dat diploma kun je uitprinten. In het Sprookjesbos is echt een aanrader voor ouders en begeleiders van kinderen in de onderbouw.

bol.com (door BartdeKoning):

De missing link tussen verhalen en de natuur eindelijk ontdekt
Met ‘In het sprookjesbos’ heeft Suzanne Wardenaar volgens mij een boek geschreven waar op gewacht werd. Het boek legt op een fantasievolle en pedagogisch verantwoorde wijze de link tussen sprookjes en natuurbeleving en natuureducatie. Het boek is geschreven voor begeleiders van kinderen tussen de 4 en 7 jaar, maar volgens mij vinden kinderen tot 9 jaar het ook hartstikke leuk. Elke keer begint het met een sprookje dat wordt voorgelezen. De sprookjes zijn met zorg uitgekozen zodat je er wat mee kunt doen in de natuur. Een eyeopener vond ik het sprookje ‘de bijenkoningin’ van Grimm waarin broertje Domoor alle dieren helpt en er daarna voor beloond wordt. Ik kende dit verhaal in een andere bewerking (het Lijstermeisje) van Godfried Bomans. Na de sprookjes gaat Suzanne spelenderwijs met het verhaal aan de haal. Er komt een natuurvoorwerp tevoorschijn. Bij de bijenkoningin is dat bijvoorbeeld een potje honing. De kinderen gaan allerlei activiteiten zoals knutselen, koken, eten, spelletjes, zorgen voor de dieren en onderzoekjes doen. Ook wordt er telkens een brief voorgelezen van een van de hoofdrolspelers in het verhaal. Die geeft een opdracht aan de kinderen. Goed in het boek is dat ook ‘vrij spel’ benadrukt wordt. Als je alleen maar volgens het boekje werkt, zit je de vrije ontwikkeling en fantasie van de kinderen in de weg. Het boek is uitgegeven door Uitgeverij SWP, een uitgeverij die zich specialiseert in agogiek en zorg. Dit heeft tot consequentie dat het boek een zeer pedagogisch verantwoorde insteek heeft. Dat is nuttig voor de doelgroep kinderopvang. Maar misschien een beetje jammer voor gewone ouders die zich willen laten inspireren door dit boek. Het boek begint daardoor nogal serieus en verantwoord als een soort studieboek. Maar laat je daardoor niet van de wijs brengen. En sla deze pagina’s gewoon over als je meteen aan de slag wilt met de verhalen en activiteiten. ‘In het sprookjesbos’ is volgens mij een ‘must have’ voor iedereen die met jonge kinderen op een fantasievolle wijze aan de slag wil met verhalen en de natuur. En dat zijn volgens mij ouders, begeleiders in de kinderopvang, begeleiders van kinderclubs, natuurspeeltuinen.