de boeken

In het sprookjesbos
Suzanne Wardenaar verzamelde bekende sprookjes zoals Assepoester, Drie kleine biggetjes, Duimelijntje, Holle bolle Gijs en bedacht er natuuractiviteiten bij. De activiteiten zijn gericht op zintuigelijke beleving, het stimuleren van sociale vaardigheden en het ontwikkelen van creativiteit. Natuurbeleving en milieubewustzijn vormen de groene draden in het sprookjesbos. Ook in een stedelijke omgeving is het Sprookjesbos een middel om kinderen in contact te brengen met de natuur. De taalontwikkeling wordt niet alleen gestimuleerd door het voorlezen van de sprookjes maar ook door het aangaan van gesprekken met de kinderen.
www.inhetsprookjesbos.nl
Op een onbewoond eiland
Hoe overleef je als je bent aangespoeld op een onbewoond eiland? Het bekende verhaal van Robinson Crusoe spreekt nog altijd tot de verbeelding en delen ervan vormen in dit boek een uitdagende rode draad. Robinson, en met hem de kinderen, komen voortdurend voor vragen en problemen te staan die hen inspireren om tot oplossingen te komen. Hoe kom je aan schoon drinkwater, vuur en voedsel? Wat betekenen natuurkundige verschijnselen, hoe pak je technische problemen aan?
Met behulp van de natuur- en techniekopdrachten waarin de kerndoelen voor natuur en techniek verwerkt zijn, tips en weetjes gaan kinderen uit onder- en bovenbouw en de BSO aan de slag.
www.overlevenalsrobinson.nl