Verdieping per hoofdstukWokshop en lezingenRecensies
Algemene verdiepingBestellenSpelzeil

Recensies

NBD Biblion:

Praktisch uitgewerkte publicatie, waarin aan de hand van het thema Robinson Crusoe activiteiten zijn uitgewerkt, die met kinderen in de basisschoolleeftijd gedaan kunnen worden, op het gebied van natuur en techniek. De opzet is overzichtelijk en inspirerend: per hoofdstuk wordt een deel van het Robinsonverhaal herverteld. Elk hoofdstuk is gekoppeld aan een deelthema, zoals overleven, water, onderdak, vuur, voedsel, dieren, koken en redding. Thema’s die, als je er met kinderen dieper op ingaat, de verbeelding alle kanten doet uitgaan. Elk deelthema is uitgediept met denkvragen, tips (weetjes), activiteiten voor jongere en oudere kinderen en achtergrondinformatie. Deze activiteiten sluiten aan bij de kerndoelen voor natuur en techniek en doen een beroep op alle intelligenties van kleine en grote mensen. De auteur zet zich als pedagoge in voor een duurzame wereld en is de aanjager van tal van projecten op het gebied van pedagogiek, educatie en welzijn. Eenvoudige vormgeving met een groene steunkleur en kleine getekende illustraties. Uitgave die iedereen die met kinderen werkt in de basisschoolleeftijd in zijn bagage zou moeten hebben. Er is geen speciale voorkennis vereist. Te gebruiken met kinderen van ca. 4 t/m 12 jaar.

bol.com (door HannekeKrijnen):

Een avontuurlijk & leerzaam doe-boek!
Ik ben werkzaam als pedagogisch coach op een integraal kindcentrum, waar ik werk met kinderen van 4 t/m 7 jaar. Met een aantal van deze kinderen heb ik een workshopreeks gegeven aan de hand van ‘Op een onbewoond eiland’. Het was een groot succes! De kinderen hebben veel geleerd en van diverse ouders kreeg ik terug dat er thuis in geuren en kleuren over werd verteld. Doordat je telkens een stuk uit het spannende verhaal van Robinson Crusoë voorleest, wordt de fantasie van de kinderen direct geprikkeld. Ze verwonderen zich over wat hij allemaal meemaakt en willen weten hoe het afloopt. Het fijne aan dit boek is dat het een helder handvat is, maar dat je hem tegelijkertijd op je eigen manier toe kunt passen. Ik heb er zelf voor gekozen om de workshops als volgt in te richten: 1. Hoofdstuk voorlezen 2. Nakletsen met de kinderen; wat hebben ze gehoord en geleerd? 3. Een doe-activiteit, zoals hutten bouwen, kokosnoten open maken en S.O.S. tekens maken. 4. De activiteit verwerken in hun eigen eiland; er werd steeds een stukje bij gebouwd. De kinderen kregen ieder een groot stuk karton waarop ze hun eigen eiland mochten verven, met echt zand en schelpjes erop. Toen we bijv. hutten gingen bouwen, maakten ze dit na afloop in het klein na op hun eiland met klei en takjes. Van gekleurd papier knutselde ze palmbomen met kokosnoten. En de S.O.S. tekens (die ze bij de doe-activiteit met zelf gevonden takken neerlegden) maakte ze na met tandenstokers. De kinderen waren trots op hun zelf ontworpen eiland en bovendien hebben ze ontzettend veel geleerd. Met name: wat zijn je basisbehoeften? En hoe kun je hier zelf voor zorgen als je weinig middelen tot je beschikking hebt (survival)? Ondertussen leerden ze ook nog van alles over de natuur. De meeste kids wisten voorheen niet hoe een kokosnoot er van binnen uit zag… Ze hebben nu de skills om er een open te breken. We hebben nog lang niet alle activiteiten uit het boek gedaan, dus dit krijgt zeker een vervolg. Kortom: een aanrader!

bol.com (door Boduic):

Leuk en leerzaam boek voor op school en thuis
‘Op een onbewoond eiland’ is het tweede boek van Suzanne Wardenaar. Zij gebruikt in dit boek het verhaal van Robinson Crusoe als raamvertelling. Dit spannende avontuur biedt een breed scala aan aanknopingspunten voor allerlei leuke proefjes voor kinderen. Rond de experimenten wordt informatie gegeven en kinderen uitgedaagd om over de stof na te denken en er over te praten. Het boek is prettig sturend: gezond gedrag wordt op een speelse manier gestimuleerd. Vooral op het gebied van voeding en vaardigheden. In dit leuk geïllustreerde boek passen proeven en achtergrondinformatie bij de belevingswereld van kinderen. ‘Op een onbewoond eiland’ sluit aan op de kerndoelen van de Stichting Leerplanontwikkeling Nederland (SLO) voor het basisonderwijs; dat maakt het boek geschikt voor regulier gebruik in de klas en op de BSO. Het is een leerzaam boek, maar bovendien erg leuk. Ook om thuis eens op een regenachtige middag in te bladeren en met de kinderen proefjes te doen – keus genoeg!

bol.com (door BartdeKoning):

Je krijgt er meteen ideeën bij!
Het tweede boek van Suzanne Wardenaar ‘Op een onbewoond Eiland’ wekt associaties op: Met Kinderen voor Kinderen tot Robinson Crusoe en Expeditie Robinson. Het is van alle drie wat. Met Robinson Crusoe, want op zijn avonturen is dit boek gebaseerd. Met Kinderen voor Kinderen omdat het best vrolijk is, dit avontuur. Je bent er alle dagen vrij om hutten te bouwen, rozenbotteljam te maken, schatten te begraven en vulkanen te maken. Tenslotte op Expeditie Robinson omdat je een aantal skills leert om te ‘overleven’. Het boek is min of meer een vervolg op ‘Het Sprookjesbos’ dat vorig jaar uit kwam. Dat ging uit van sprookjesverhalen met daarna tips wat je ermee kan doen. Op een onbewoond eiland gaat op dezelfde voet verder. Maar dan voor oudere kinderen (6 – 11 jaar). Steeds lees je een stukje van het verhaal van Robinson, gevolgd door praktische opdrachten, geschikt om te doen op school, de BSO of gewoon thuis. De opdrachten zijn leuk, maar misschien wat ‘verantwoord’ gekozen. Het had wat mij betreft avontuurlijker gemogen. Meer gericht op echte bushcraft, op buitenavontuur. Voordeel is wel dat er rekening is gehouden dat alles op school of op de BSO locatie gedaan kan worden. Ook de inleiding koerst – net als bij ‘in het sprookjesbos’ – teveel aan op de pedagogische verantwoording. Maar goed, de lezer die meer heeft met het verhaal en de proefjes, kan die inleiding overslaan. Ondanks enkele bezwaren dus toch een leuk boek om te lezen en om uit te werken. Dus wil jij als ouder of als begeleider met je kinderen een leuk avontuur aan gaan? Koop dit boek dan als kerstgeschenk of voor bedrijven bijvoorbeeld in het kerstpakket!