Verdieping per sprookjeFoto'sOver de auteur
RecensiesSpelzeil Workshop en lezingen
Algemene verdiepingBijlagenBestellen

Bekende sprookjes vormen thema’s voor natuuractiviteiten ‘In het Sprookjesbos’

Waar komen de appels van Sneeuwwitje eigenlijk vandaan en hoe kan het dat het lelijke jonge eendje een zwaan wordt?

Op deze site staat een compleet uitgewerkt voorbeeldhoofdstuk met het sprookje van het Lelijke jonge eendje.

Elk hoofdstuk begint met het voorlezen van een bekend sprookje; hierdoor wordt de fantasiewereld van kinderen aangesproken. Zij worden spelenderwijs betrokken bij leerzame onderwerpen.

Uit ieder sprookje is een natuurvoorwerp gekozen dat aanleiding geeft tot gesprekken. Bij Sneeuwwitje zijn dit bijvoorbeeld appels en bij Pinoccio is hout het natuurvoorwerp. De taalontwikkeling wordt niet alleen gestimuleerd door het voorlezen van de sprookjes maar ook door het aangaan van gesprekken met de kinderen. Om de gesprekken op gang te brengen zijn voorbeeldvragen opgenomen en achtergrond informatie over het betreffende natuurvoorwerp.

De activiteiten zijn zowel binnen als buiten uit te voeren en zijn wisselend van lengte en van karakter. Er zijn knutselideeën er wordt gekookt en geproefd, gespeeld, onderzocht en ontdekt. De meeste activiteiten kunnen met gratis, natuurlijk- of hergebruikt materiaal uitgevoerd worden. Ze zijn gericht op zintuigelijke beleving, het stimuleren van sociale vaardigheden en het ontwikkelen van creativiteit. Natuurbeleving en milieubewustzijn lopen als groene draden door het sprookjesbos. Kinderen leren ‘In het Sprookjesbos’ dat zij onderdeel zijn van de natuur en leren er goed voor te zorgen; spelenderwijs, gezond en veilig; ook in een stedelijke omgeving; dat is het uitgangspunt.

 

If you want your children to be intelligent, read them fairy tales.
If you want them to be more intelligent, read them more fairy tales.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.
Albert Einstein